Kortpost: Gitarundervisning, internett og Youtube.

Over ett år siden sist innlegg på bloggen. Beklager det for evt. faste lesere, men livet er som livet er – og man må stundom prioritere bort morsomme ting som blogging. Håper på å få litt mer aktivitet i 2015/2106.

Vil dele noen tanker jeg gjorde meg rundt denne artikkelen hos NRK, som omhandler noen gitarlærere og forleggere som advarer mot bruk av internett som kilde til noter og annet musikkmateriale. Dette skrev jeg tidligere på Facebook i dag:

Hva skal man si om slikt? Her gjør gitarlærer Medby seg skyldig i å ikke ha hengt nok med i utviklingen, spør du meg. All ære til ham for å ha utviklet en app (og appen ser bra ut!), og sånn sett henge med i teknologien, men dersom man ikke har håndtert Youtube som en seriøs aktør i gitarlærerhverdagen så er det halvveis ens egen feil at eleven ikke kan spille Stairway to Heaven skikkelig.

De fleste av min generasjon har lært plenty av musikk over internett allerede, og er smertelig klar over hvor mye tøv det finnes der ute. Derfor er jeg (og sannsynligvis mange gitarlærere av min generasjon) nøye med å bistå elever i valg av YT-videoer, kildekritikk, etc. Internett viser seg oftest som en ressurs for meg, fremfor en hemsko slik som det fremstilles i denne artikkelen. Dessuten ønsker mange elever å spille dagsaktuell musikk, hvorfor skal jeg da bruke tid på å plukke ned den siste låta til Hailee Steinfeld, når flere hundre andre allerede har gjort jobben for meg? Da bruker jeg heller 3 minutter på å kvalitetssikre videoen/noten før jeg sender den videre til en elev.

At sangbok-salget synker er trasig, men at gitarboksalget synker er for meg ingen overraskelse. Jeg har ikke kjøpt en norsk gitarbok på snart 5 år. De fleste jeg har kommet over har ulogisk eller alt for bratt progresjon, horribelt repertoar, for bredt nedslagsfelt eller så er de kun rettet mot klassisk gitar. Klassiske gitarskoler er forsåvidt gode, da de holder seg til tradisjonelle progresjonsstandarder og har en fin flyt. Men skal du ha læreverk for pop, rock, country, etc., så bør du heller ta turen ut på internett og bestille bøker/e-bøker fra USA og England. De eneste norske bøkene jeg fremdeles bruker er Sølvin Refviks “Den Elektriske Gitarboka”, da den ikke er lagt opp som et tradisjonelt læreverk, men mer som en samling av materiale og referanseverk som jeg kan hente låter og øvelser fra, samt “Elbassboka” av Øivind Madsen.

Nå skal det sies at jeg langt i fra har vært igjennom samtlige norske gitarbøker (og tar glatt imot anbefalinger!), men igjen henger norsk bransje etter. På Amazon eller hos forlag som Mel Bay, Alfred Publishing og Hal Leonard kan man få se eksempler fra bøker man er interessert i, og dermed få en viss peiling på progresjonsnivå og utforming. Uavhengige aktører som Kelly Weeks har alt av lydfiler liggende gratis på nettsidene, og flere videoer som forklarer materialet i bøkene liggende på Youtube – det eneste du betaler for er PDF-versjoner av bøkene hans. Jeg ser nå på Norsk Musikforlag og Norsk Noteservice sine sider, og der ser jeg stive priser, ingen digitale nedlastingsløsninger og lite info om hva de forskjellige læreverkene inneholder. Game, set and match.

Jeg er dog enig i en ting i artikkelen:
“Medby mener digital opplæring ikke kan erstatte en lærer, men at det åpner for nye muligheter som musikkforlagene har vært for trege med å utnytte.”

For å utdype litt ekstra vil jeg legge til at jeg ikke anser internett og Youtube som utelukkende gode ressurser (jeg har bl.a. listet dem som øvingshindre). Derimot hevder jeg at dersom man som pedagog tar seg tida til å sette seg i elevens posisjon og bla igjennom noe av det som finnes av instruksjonsvideoer/apper/nettsteder, samt sortere ut sine favoritter i form av bokmerker og spillelister som kan deles med elevene, da snur man internettet til sin fordel.

Jeg kan også virke i overkant kritisk til det norske markedet når det kommer til gitarbøker. Det stemmer at jeg ikke er fornøyd med særlig mange norske læreverk for gitar pr. i dag, men jeg har som sagt heller ikke forsøkt alle. I tillegg er jeg ganske preget av mitt syn på undervisning og min personlige tilnærming til pedagogikk med tanke på stilart, teknikk og aldersnivå. For andre lærere (forfatterne spesielt) vil nok mange av bøkene være gode hjelpemiddel og til styrke for undervisningen. Jeg planlegger et innlegg om hvilke prinsipper jeg legger til grunn i undervisningen, og hvordan det påvirker mitt valg av repertoar og læremateriell – så får vi se når jeg faktisk får skrevet det.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortpost: Gitarundervisning, internett og Youtube.

  1. Jürgen Milkereit says:

    – jobber også som gitarlærer i kulturskolen og har oppdaget sammen problem. Det fins veldig få gode lærebøker til rock/pop-gitar på norsk. Som standart-begynner-bok bruker jeg Andreas Haddeland’s “Rytmisk gitarbok for nybegynner” som har et godt låtvalg og progessjoner som kan mestres av de fleste elver. Når det gjelder el-gitar på nivå II og oppover så kan jeg anbefale “Total Rock Guitar” av Troy Stetina. Med 22 selvkompnerte låter dekke han det meste av rockstiler i el-gitar-musikken (mest hard & heavy). Til hvert song fins en “Full Band Backing Track” og progessjonen stiger gradvis og behandler det viktigste innenfor grep, riffs, skalane, rytme og solo-gitar.
    Hadde vært fint å lese mer om de utvalgskriterier for gode læreressurser til gitarundervisning.
    Siden Kulturskolen i Norge er i gang med ramme- og læreplan blir det spennende om en læreplan “gitar” også munne ut i en lærerverk “gitar” som følger læreplan (akkurat som på musikk på barne- og ungdomsskole). ROCK ON!

  2. PerA says:

    Hei Jürgen!
    Takk for kommentar! Jeg skal sjekke ut de bøkene du anbefaler straks jeg har anledning.

    Jeg har vært med i hørings- og gjøringsutvalg for den nye læreplanen, og det er ikke pr. akkurat nå ikke noe konkret for gitar, men heller generelle retningslinjer og innholdsutkast for hele musikkfaget. Det er nok fremdeles opp til oss pedagoger å legge opp innholdet i undervisningen og velge ut læreverk. Og det synes jeg er flott – vi må bare stille litt mer krav. 🙂

Leave a Reply

