Øvingshindre

Som instrumentallærer har du mange utfordringer: Spilleteknikk, repertoar, sceneskrekk, lydproblemer, intonering/stemming av instrument – etc. Listen er lang. Men det er i hovedsak to utfordringer som er særs krevende: Motivasjon og øving.

Det første spørsmålet når du underviser noen i musikk er og bør være “Hvorfor?”. Hvorfor lærer vi bort akkurat denne sangen? Hvorfor går denne eleven hos deg? Hvorfor lærer eleven å spille musikk?

Det er mange svar på dette spørsmålet, og jeg skal ikke legge ut om legitimering av musikkfaget. Men et meget konkret svar er dette: “Fordi du skal ha noe gjøre”. Eleven din er på flere måter kunden din, og du skal levere et produkt i form av undervisning. Og for at du skal levere bra som lærer må eleven øve, og skal eleven øve må han/hun være motivert.

Enten vi snakker om indre eller ytre motivasjon, så er det mange element i en elevs hverdag som fungerer som hindre for motivasjon og øving. Her er min liste over øvingshindre jeg ofte møter:

1. Facebook

Sier seg selv, i grunn. Jeg forsøker å invadere latskapen som tyter ut av Facebook, men blir ofte for liten i havet av “lik dette bildet/sjekk denne morsomme katta/FarmVille”-innlegg.

2. Instrumentet.

Ofte viser selve instrumentet seg å være et hinder. Det behøver ikke være en ustemt eller dårlig gitar, ofte kan en elektrisk gitar med alle knotter, kabler og effekter på forsterkeren være like mye til bry. Jeg blir så oppgitt når relativt grønne elever anskaffer seg el-gitarer med Floyd Rose-system, ettersom at de hverken klarer å stemme gitaren eller skifte strenger. Ofte lener de hånda på stolen også, noe som gjør alt de spiller surt.

3. Spill.

Elever som spiller mer på PC/Xbox/Playstation enn de sover eller spiser, kan du banne på at de nesten aldri øver. Faren min trakk ut sikringa når jeg spilte for lenge, og det er jeg glad for i dag.

4. Gitaren er et arvelig belastet instrument.

Nesten alle elever jeg har hatt har kommet til meg med et ønske om å låte som Slash, Zakk Wylde og Kirk Hammett, og de fleste går på en umiddelbar smell når de såvidt snubler seg gjennom “Fader Jakob”. Når en elev innser at veien til “November Rain”-soloen er veldig lang, kan det ta knekken på mange. Jeg lar ofte elever prøve på noe vanskelig, allerede på første time – så får de realiteten i fleisen med en gang.

5. Youtube.

Jeg skulle ønske at alle som legger ut fantastiske videoer på YT kunne lagt ut en “slik gjorde jeg det”-videodagbok. Slik som det er nå ser det lekende lett ut å være 10 hender på en gitar, eller lage instrumentalcovere av Gangnam Style. Det ikke alle elever fatter, er at det ligger mengder med øving, forarbeid, planlegging og bearbeiding bak en 3-minutters video.

6. Deg selv.

Kan det tenkes at din kjærlighet for Iron Maiden ikke deles av eleven din? Hvis en elev tvinges til å jobbe med materiale som han/hun ikke liker, øver eleven lite. Ja, det er lurt å øve på skalaer, men dersom du ikke klarer å overtale eleven din er det lite vits å fortsette terpingen på E-moll pentatonskalaen.

7. Sport.

“Jeg har ikke øvd, fordi det var fotballturnering”. “Jeg kan ikke komme på timen, fordi vi skal ha ekstratrening med svømmingen”. “Jeg har håndball mandag og torsdag, og fotball tirsdag, onsdag og fredag. Lørdag er jeg altfor sliten, så da øver jeg bare på søndag før jeg legger meg”.

“Gi ungene instrumenter før idretten tar dem”, er et kjent uttrykk. Det er en viss sannhet i det. Hva med å sette en grense på maks 2 fritidsaktiviteter? Å dele på tiden med bare en idrett kan jeg leve med.

Tar gjerne imot innspill på andre øvingshindre. 🙂

This entry was posted in Gitar, Musikkundervisning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Øvingshindre

  1. Andre hindre kan være lydnivå under øving. Hadde selv store problemer da jeg fyrte opp Roland Bolt’en min og skulle øve på kvelden, da mor, brødre og naboer klagde. Nå finnes det hissigere teknologi som eksempelvis iphone/pad med glimrende gitartilslutninger som Apogee Jam og andre. Apps er også blitt så bra nå at man får lydmuligheter til øving jeg bare kunne drømme om når jeg var yngre!

  2. Pingback: Kortpost: Gitarundervisning, internett og Youtube. | Store Forventninger

Leave a Reply

