Bruk opptak og digital lyd i undervisningen!

Teknologien har for alvor gjort sitt inntog i musikkundervisningen – både for

Illustrasjon: miggsilves @ Flickr.com

kulturskolelærere og lærere i grunnskolen og videregående opplæring. Personlig går jeg sjeldent til undervisningstimene mine uten laptopen, og har en telefon smekkfull med musikkrelaterte apps. iPaden gjør inntog i klasserommet, og mange typer programvare finnes i forskjellige gratisvarianter. Med andre ord – teknologien er mer tilgjengelig enn noen sinne.

Dette gjelder også for opptaksteknologien. Opptakere, mikrofoner og programvare er blitt allemannseie og stadig flere ungdommer produserer musikk på datamaskinen hjemme laptopen sin. Kan vi dra nytte av dette i musikkundervisningen? Definitivt!

Argumenter for bruk av opptak i musikkundervisningen:

Opptak av musikk som alternativ til konsertopptreden.

– “Har du lyst til å opptre på julekonserten? Tenkte du kunne delta med det stykket du har øvd på siden august”.

– “Njaaa… Nei, jeg vil ikke”.

Har du hørt noe lignende før?
Vi lærere er overbevist og klokkeklare på at å fremføre musikken man har øvd så mye på er et viktig ledd i læringsprosessen. Men det er ikke nødvendigvis eleven. Alle musikklærere møter på elever som får skjelven bare man hinter om å spille konsert. De fleste kan man overtale, men det er noen elever som bare vil sitte på undervisningsrommet med instrumentet sitt og øve.

Men en opptakssituasjon viser seg ofte å være lettere å hanskes med for slike elever. En mikrofon er ikke like skremmende som 50-100 publikummere – og du har tross alt muligheten til å gjøre et nytt opptak. Fallhøyden blir lavere og prestasjonsangsten betraktelig mindre. Personlig opplever jeg at elever skjerper konsentrasjonen like mye foran en mikrofon som foran et publikum (i den grad man kan måle noe slikt).

Opptak av musikk som motivasjonsfaktor.

De fleste unge mennesker lever halve livet sitt på Facebook, YouTube, blogger og twitter. De fleste musikkopplevelsene får de over internett, ikke på konsert. Nå fins det ingen forskning på dette, men jeg er sikker på at et godt opptak på YouTube/Soundcloud har like høy status som en god konsertopptreden – om ikke bedre. Statistikk over avspillinger kan også bidra til å øke motivasjonen – “opptaket mitt har blitt spilt av 30 ganger på Soundcloud!”. Personlig har jeg opplevd at man kan bruke lovnad om opptak som et mål for øvingen  – “dersom dere gjør denne låta bra, så spiller vi den inn!”.

Metoder for bruk av opptak i musikkundervisningen:

“På-stedet-opptak”:

Den enkleste og mest effektive formen for opptak. Frem med en mikrofon eller en opptaker, trykk “record” og kjør i vei. Ypperlig for å dokumentere progresjon, ta vare på komposisjoner eller idéer, eller bare for å ha et morsomt minne av et prosjekt. Ikke nødvendigvis den beste lydkvaliteten, men det er heller ikke hovedpoenget.

“One-man-band”:

Dette er kanskje mest relevant for litt mer viderekomne elever, men likevel utrolig givende. Hovedpoenget er at eleven skal musisere med et opptak av seg selv. Jeg har ofte latt eleven selv spille inn et komp (gjerne en vamp eller et bluesskjema), for så å improvisere oppå opptaket av seg selv – veldig effektivt for å gjøre eleven bevisst på harmoniske konsept når man improviserer. Sangelever kan spille inn en melodi, for så å synge en andrestemme oppå opptaket (eller omvendt), en blåseinstrumentelev kan spille inn et firestemt arrangement alene  – det er mange muligheter. Lydkvaliteten avhenger av utstyret man bruker og hvor god tid man tar, men det kan bli veldig gode resultater.

Dokumentasjon:

Vil ikke eleven spille konsert, kan som sagt et opptak være et fint alternativ. Det er for ille at en elev øver inn et stykke over lang tid, for så å la det gå rett i glemmeboka senere. Et opptak kan være et fint mål å ha, og er håndfast bevis på arbeidet eleven har gjort. En CD med opptak av elevens resultater over det siste året er en glimrende julegave til foreldre og besteforeldre. Jeg har selv hørt fra foreldre som har grått av stolthet når de hørte sønnen sin på CD på julaften. Den gleden og motivasjonen som guttungen viste i januar kan ikke kjøpes for penger. Her kan det lønne seg å bruke utstyr som gir god lydkvalitet, men det er ikke nødvendig.

Fullproduksjon:

Kanskje den mest kompliserte metoden, og den som krever mest tid og penger. Med fullproduksjon mener jeg “profesjonelle” flersporsopptak, som gjerne kan resultere i et produkt – en CD, et nettsted, etc. Ofte er dette gjort i samarbeid med profesjonelle lydstudio i lokalmiljøet, men dersom man investerer litt i utstyr og kompetanseheving kan man få til lignende produksjoner selv.  Slike prosjekt involverer som regel godt utstyr og mye tid, og resultatet blir deretter – god lydkvalitet.

Utstyr:

Utstyret man bruker har mye å si for det ferdige resultatet, og prisen kan derfor variere veldig. Som oftest får man det man betaler for, men det er heller ikke vits å kjøpe dyrt utstyr dersom man ikke kan bruke det – eller hvis det fører til at man bruker det veldig sjeldent. Her er en liten liste over forskjellig løsninger med opptaksutstyr og dets fordeler og ulemper.

Mobiltelefon:

Dagens mobiltelefoner har alle en form for opptaksmulighet. På noen Android-mobiler må man installere en egen app (slik som iRecord), men som oftest må du ikke det. Lydkvaliteten er så som så, selv om du kan lett oppgradere med en billig mikrofon, så en mobiltelefon egner seg kanskje best til “på-stedet”-opptak eller enkle “one-man-band”-opplegg.

Ekstern opptaker:

Den beste løsningen når man ser på lydkvalitet i forhold til pris. Du får enkle håndholdte opptakere med innebygd mikrofon for under tusenlappen, og de fungerer ypperlig til dokumentasjon, “på-stedet”, og alt mulig annet. Legger du i noen hundrelapper ekstra, får du mange flere muligheter (slik som flersporsopptak), og ofte bedre lydkvalitet. Overfør lyden direkte til datamaskin med USB, og vips så har du sendt opptaket av julekonserten 7B til alle foreldre og besteforeldre som ikke kunne komme.

Digitalt opptak på datamaskin:

I tillegg til utstyret som nevnes under trenger man også mikrofoner, stativer og mikrofonkabler. Dersom du ikke har tilgang på slikt utstyr allerede, kan det føre til at prisen på en hel opptakspakke kan bli relativt høy.

– USB-mikrofon: En USB-mikrofon er et godt alternativ når det kommer til digitalt opptak. Du plugger mikrofonen direkte i USB-porten, og er klar til opptak. Priser fra 600 til 3000 kr. Det holder lenge med f.eks en Samson C01U, og i teorien kan man lett kombinere flere USB-mikrofoner.

– Datamaskinens interne lydkort: Datamaskinen din har allerede et fungerende lydkort, og dersom du har tilgang på et miksebord, kan du koble miksebordet til mikrofoninngangen på datamaskinen din ved hjelp av en phono-til-minijack-kabel (denne videoen forklarer det hele veldig bra). Fordelen med dette er at du bruke eventuelle mikrofoner og utstyr du allerede har tilgang på, og slipper å investere i noe nytt utstyr.

– Eksternt lydkort/interface: Et eksternt lydkort/interface er manges førstevalg når det kommer til digitalt opptak av lyden. Du kobler instrumentet eller mikrofonen rett i lydkortet, og lyden blir deretter overført via USB eller Firewire til datamaskinen. Lydkvaliteten er god, og mulighetene er mange. Her er utvalget enormt. Du kan få alt fra et lydkort som bare har en lydinngang, til svære løsninger med 8-12-spors opptaksmulighet. Prisene er fra rundt tusenlappen til prisen av en bruktbil.

Dersom du ikke har planer om å gjøre en fullproduksjon, trenger du ikke et digert og dyrt lydkort. Men det er greit å ha muligheten til å koble 2 mikrofoner samtidig til lydkortet. Jeg har gode erfaringer med Mbox-serien til Avid, Focusrite Saffire, og M-Audio Fast Track. Mange anbefaler også Presonus Audiobox og Steinberg CI-serien.
Prisen på disse lydkortene ligger mellom 1000 og 2500.

Bearbeding av lyden:

Bearbeiding av lyden kan være alt fra å konvertere opptaket til en Mp3-fil til å mikse og trikse med lyden i dagevis. Det blir så komplisert som du gjør det selv. Du kan fjerne uønsket støy og fremheve bassen – eller du kan la være å gjøre noe som helst. De fleste eksterne lydkort kommer gjerne med såkalte LE-utgaver av profesjonell programvare. Denne programvaren holder i massevis, men kan fort bli utdatert – og da er den ikke nødvendigvis gratis å oppdatere.

Heldigvis finnes det masse bra og gratis opensource-programvare på internett, og det beste lydredigeringsprogrammet der ute er Audacity. Fullstendig gratis, støtter de fleste lydkort, kan ta opp flere spor samtidig, har en haug med effekter og muligheter, og kræsjer sjeldent. Det kan ta litt tid å lære seg det, men det er definitivt verdt det. Her er det en stor fordel at programmet er gratis – elevene kan laste det ned hjemme! Det tilbys nå også Audacity-kurs i Norge, og det finnes veldig mange videoer og “how-to’s” på internett.

Last ned Audacity her!

Praktiske linker:

Audacitys manual.

Home Recording Forums.

Sound on Sounds ordliste over begrep du ofte kommer over.

Advertisements
This entry was posted in Musikk, Musikkundervisning. Bookmark the permalink.

One Response to Bruk opptak og digital lyd i undervisningen!

  1. Pingback: Skalaer for barn – hva, hvordan og hvorfor. | Store Forventninger

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s