If you can’t beat them, join them – instrumentallærerens møte med internett.

Hvorfor skal en ha instrumentalundervisning på gitar når man kan lære så mye på internett?

Dette er et spørsmål som jeg har stilt meg selv ved flere anledninger (det samme har enkelte foreldre har stilt meg). Og ved første øyekast kan det virke som et berettiget spørsmål: Nettet flommer over med lær-deg-selv-programmer, apps, YouTube-videoer, forum og andre nettsteder – og veldig mye er fullstendig gratis. Jeg har selv benyttet internett aktivt i min egen utvikling som instrumentalist og fikk ikke timer med gitarlærer før jeg begynte på folkehøgskole, rundt fem år etter at jeg aktivt fattet interesse for gitarspill.

Så hvorfor skulle man da velge gitartimer?

Først og fremst: Du sparer tid. En gitarlærer kan vise deg spilletekniske løsninger, forklare vanskelige rytmiske figurer og formidle annen kunnskap som man kun oppnår gjennom erfaring – og dette gjør læreren som regel mer effektivt enn noen som helst annen nettleksjon.

For det andre lærer man gjennom samhandling med en lærer evner som ikke lar seg formidle like lett over internett – musikalsk kommunikasjon, øvementalitet, lytting, samspill, etc.

Men nå er ikke formålet med dette innlegget å drøfte fordeler og ulemper med lærerbasert gitarundervisning kontra selvlæring over internett, men heller hvordan man som gitarlærer kan bruke internettet til sin fordel. Jeg er som vanlig glad i lister, og har satt opp tre “regler” for integrering av internett i instrumentalundervisningen.

1. Skaff deg oversikt.

Å ha en viss peiling på hva som faktisk finnes på internett er i mine øyne veldig viktig. Både når det gjelder å holde seg oppdatert på dagens musikktrender, og for å se om det har dukket opp noen nye nettsteder, programmer, etc, som det er verdt å se nøyere på.
Det skal ikke mer til enn en time med Google og YouTube i måneden, så vet du nok om hva som beveger seg ute i cyberverdenen til å kunne tilpasse undervisningen din – hvis det overhodet trengs. Et annet godt tips er å registrere seg på diverse gitarforum på internett (slik som Gitarnorge), der er det mye informasjon å hente. Ofte er musikkrelaterte spill som Rock Band og Guitar Hero gode kilder.

2. Kommunisér.

Bruk internett til å kommunisere med elevene dine! Da utvider du effekten av undervinsingen utover de få minuttene dere har i fellesskap nå og da. Jeg har tidligere skrevet om Facebook i Kulturskolen, men man kan også gjøre det så enkelt som å sende epost til elevene med øveplaner, lekser, noter, etc. Har skolen en nettside, er det en smal sak å få opprettet en underside tilegnet kommunikasjon mellom deg og elevene dine.
På denne måten gjør du deg selv til en aktuell aktør på internett – men trå varsomt, du vil ikke gi inntrykk av at du er like lett tilgjengelig som f.eks YouTube (som alltid er der). Det er viktig å ha privatliv på internett også. 🙂

3. Veiled elevene dine.

Internettet er stort og smekkfullt av informasjon – og ikke alt materiale er like godt. Jeg ser defor på det som min oppgave/plikt som instrumentallærer å peke elevene mine i riktig retning.

Ikke alt er av samme kvalitet der ute.

Dette gjør jeg på to måter:

Først og fremst gir jeg elevene mine “musikknettvettregler”: Ikke velg tabulatur/YT-videoer som har dårlige ratinger (bortkastet tid), ikke betal for noe som helst uten å ha klarert det med læreren din og foreldrene dine (det er mye humbug der ute), ta alle utsagn på internettfora med en kype salt (ikke alle er pedagoger), og dersom du legger ut en video av deg selv på internett bør du slå av kommentarfunksjonen (det er mange troll der ute).

For det andre er jeg tidlig ute med å anbefale nettsteder, programvare, videoer, etc. Da er sannsynligheten større for at elevene får tak i informasjon av en viss kvalitet. Her et par av mine favoritter:

Ultimate Guitar – Nettets største samling av tabulatur og akkorder. Ratingsystemet gjør det lett for elevene å finne frem.
Gitarnorge – Norsk gitarforum der elevene kan dyrke sin indre gitarnerd, og samtidig få svar på spørsmål om det aller meste som omhandler gitar av de mange kompetente medlemmene.
Power Tab – Bra og gratis tabulaturprogram (bedre enn dyre Guitar Pro, synes jeg).
justinguitar.com – God side med gratis nettleksjoner og videoer.
Metronome Online – Enkel og grei online metronom. Enkel å bruke, lite reklame.

Mesteparten av det jeg skriver om er selvfølgelig ikke noe særegent for gitarspill og -undervisning, og du kan lett bytte ut ordet “gitar” med et hvilket som helst annet instrument. Men nå er det en gang gitar som er mitt felt. 🙂

Dersom noen har noen innspill, tips eller andre kommentarer, er de selvsagt velkomne.
Dette er forøvrig bloggens første innlegg skrevet på iPad, så jeg beklager på forhånd eventuelle skrivefeil.

This entry was posted in Gitar, Musikkundervisning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

