Clarence Clemons

Tidlig i morges kom nyheten om at Clarence Clemons, saksofonisten i det berømte E Street Band, har gått bort. Han fortjener i det aller minste en liten bloggpost i den anledning.

Jeg så Bruce Springsteen og The E Street Band på Koengen i Bergen, onsdag 10. juni 2009. Spent som en liten guttunge ventet jeg på at det hele skulle starte. Så kommer bandet inn på scenen, litt etter litt. Så kommer Springsteen selv. Så snur Springsteen, går bak i hjørnet på scenen, og hjelper en diger mann med en like diger hatt opp trappa. Så leier Bruce Springsteen Clarence Clemons ned til trappa til plassen hans, som et gammelt ektepar. Så sitter Clarence der, på barkrakken sin, gjennom halvparten av “Prove it All Night” – av og til slår han på en tamburin og synger med.

“Flott, dette blir ‘trim for eldre'”, tenker jeg, og lurer på hvorfor Springsteen gidder å ha med en halvkrøplet kjempe i bandet sitt. Så plukker Clarence Clemons opp saksofonen. Og fra det øyeblikket og ut konserten er det ingen i verden som ser noe annet enn en diger mann som spiller så gåsehuden vrir seg over hele kroppen. Og når saksofonen hans synger på slutten av “Thunder Road” (min absolutte favoritt), griner jeg tårer av glede.

Jeg er sinnsykt glad for at jeg fikk se Springsteen og The E Street Band når Clemons enda var med, for jeg tviler på at han lar seg erstatte.

Her er en liten Spotify-liste med mine Clarence Clemons-favoritter – legg gjerne til flere. 🙂

Clarence Clemons og Bruce Springsteen. Foto: AP

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

