Amuletten til Paul Simon.

Jeg liker i grunn ikke å anmelde/synse om musikk i all offentlighet – og i hvert fall i bloggen min. Jeg er i overkant kritisk til musikkanmeldere og -anmeldelser, og føler ikke at jeg nødvendigvis kan gjøre en bedre jobb selv.

Men jeg har falt veldig Paul Simons siste plate. Jeg er veldig enig i Dagbladets anmeldelse, men jeg ser ikke helt «Graceland»-parallellen.
Dette er en flott plate, og ettersom jeg er gitarist, fenger det flotte gitarspillet meg veldig. Alt fra det lavmælte og minimalistiske spillet til Vincent Nguini, til Simons utsøkte fingerspill og store akkorder.

Spesielt «Amulet», et kort gitarmesterverk, har plantet seg i hjertet – og jeg har brukt unaturlig mye tid på vurderingen rundt hvorvidt jeg skal skrive den ned eller ei (har bestemt meg for å sove på saken). Spilleteknisk og gitarproduksjonsmessig herlig.

Plata er tilgjengelig på alle plattformer, bl.a på Spotify. Men kjøper du 80-kronersversjonen på iTunes, får du med en live-versjon av Peace Like a River. Vel verdt et par kroner ekstra.

This entry was posted in Gitar, Musikk. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

