Seks gratis musikkrelaterte apps til Android-mobiler.

Nå har jeg hatt en smarttelefon med Googles Android-operativsystem i et par måneder, og har naturlig nok pløyd igjennom Android Market i min søken etter kule apps – som gjerne er gratis. Her er en liten liste med seks gratis musikkrelaterte Android-apps som jeg bruker jevnlig.

Alle apps er testet på en Samsung Galaxy i5500.

 

1. xPiano.
xPiano er Android-paralellen til Virtuoso-appen til iPhone. Enkelt og grei piano-app som er lett å bruke, krever lite av mobilen din og er stabil. Jeg har en liten skjerm og store fingre, så det blir fort litt uforutsett kromatikk, men jeg regner med at det går smertefritt på enheter som Galaxy S og HTC sine modeller.

Sjekk ut xPiano på Android Market.

2. Mobile Metronome
En av mine absolutte favoritter! Tempojustering fra 10 til 230 bpm, tap tempo, underdeling i alt fra 8-deler til sekstoler, italenske tempobetegnelser, og mye mer – og den er helt gratis. Denne har utkonkurrert relativt dyre metronomer fra Boss og Korg i undervisningen min. Jeg vil påstå at denne nesten er obligatorisk for musikere med Android-mobiler.

Sjekk ut Mobile Metronome på Android Market.

3. Theory, Practice!
Enkel og brukervennlig gehørtrener-app. Øv på å kjenne igjen harmoniske/melodiske/stigende/synkende intervaller, forskjellige skalaer og akkorder. Du kan lett justere vanskelighetsgrad og intervallretning. Veldig fin å ha når du har et kvarter å slå i hjel før neste ferge/buss ankommer.

Sjekk ut Theory, Practice! på Android Market.

4. gStrings Free Tuner
Den beste tuner-appen jeg har vært borti (kanskje med unntak av PolyTune til TC Electronic, men den er kun for iPhone). Du kan velge mellom vanlig og temperert inntonering, sette opp tuneren for fiolin, cello, bratsj, kontrabass, gitar og ukulele, og den stemmer veldig nøyaktig og fint. Responsen er bra, kalibreringen er super, og utseendemessig er den brukervennlig og klar. Spiller du strengeinstrument og har Android-mobil, er denne påkrevd.

Sjekk ut gStrings Tuner på Android Market.

5. iRecord.
Ettersom at det ikke følger noen enkel opptaksmulighet med Android, må man bruke apps. Jeg har prøvd et par, og landet på iRecord fordi den er så utrolig enkel. Den starter fort, og du får den nesten ikke mer brukervennlig – tapp på det store bildet av en mikrofon, og du er i gang. Opptakene blir så bra som mikrofonen på moblien din er – altså ikke noe å hoppe i taket for, men den er veldig nyttig mtp å spille inn ideer til sanger, eller til å ta opp intervju/forelesninger og slikt.

Sjekk ut iRecord på Android Market.

6. Sound Meter
Jeg hadde egentlig tenkt å bare ha fem apps på lista mi, men jeg måtte ha med Sound Meter av Android Boy. Dette er rett og slett en app som bruker mikrofonen på mobilen din som decibel-måler. For de av oss som sysler litt med lydteknikk og går på konserter relativt ofte er denne appen en praktisk sak å ha parat. Den er forholdsvis nøyaktig, og tar med at mikrofonen din har en limiter i beregningen. Og den er, som alle andre apps i dette inlegget, gratis.

Sjekk ut Sound Meter i Android Market.

 

Har du noen gode tips til musikkrelaterte Android-applikasjoner?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

