Gode grunner til å bruke Spotify i undervisningen.

Lytting er alltid en viktig del i musikkundervisningen, selv på instrumentalfronten. Jeg gir ofte gitarelever lytteoppgaver i lekse f.eks: “Lytt på sangen vi jobber med, og skriv ned formen”. Dette forutsetter selvfølgelig at eleven har mulighet til å lytte til den samme musikken når han/hun er hjemme. Musikalske streamingtjenester som Spotify, Wimp og til dels YouTube byr på en løsning på dette problemet.Nå har jeg brukt Spotify Premium i undervisningen min innen kulturskolen i snart et år – og har kommet frem til et par punkt som jeg mener de fleste som driver med musikkundervisning burde vurdere å velge Spotify i undervisningssammenhengen sin.

1. Effektiv deling av spillelister.
Spotifys løsning med deling av spillelister og musikk både gjennom URL-baserte linker og egne Spotifylinker er enkel og flott. Dersom du har gjort som meg, og  samlet elevene dine i en Facebookgruppe, skal det bare en melding til alle gruppemedlemmene, og så har alle elevene tilgang til musikkeksemplene du bruker i undervisningen. Dersom enkelte av elevene har lagt deg til som venn, har du også anledning til å få et innblikk i hvilken musikk de selv interesserer seg for, gjennom Spotifys utrolig praktiske Facebook-integrasjon (jeg oppdaget selv Kvelertak på denne måten).  Har du ikke en Facebookløsning (kanskje du har litt for mange elever til dette), så er det en smal sak å skaffe seg en mailingliste.

2. Offlinemuligheter.
Har du Spotify Premium kan du gjøre spillelistene dine tilgjengelige offline. Jeg har en førstegenerasjons iPod Touch, og har bøtter og spann av musikk i alle kategorier til alle mulige sammenhenger.  Tenk deg hvor mange CDer man må drasse med seg for å komme i nærheten det å ha Spotifys enorme bibliotek tilgjengelig så og si bestandig.
Mulighetene blir enda større dersom man har iPhone eller iPad med 3G, og kan streame hvor som helst.

3. Spotify har en gratisversjon.
Dette er utvilsomt den største grunnen til at jeg har valgt Spotify fremfor f.eks Wimp. Elevene mine kan ved et par tastetrykk skaffe seg en gratisversjon av Spotify, og dermed få tilgang til store mengder musikk uten å måtte betale penger som de ikke har. Altså er tilgjengeligheten på musikk Spotifys enorme fordel.

Uenig? Vet du om et bedre alternativ? Kommentarfeltet er til for å brukes! 🙂

—-

Noen aktuelle linker:
“Wimp eller Spotify?”  på Rockheims nettsider.
Amobil.no sin test av Spotify og Wimp for iPhone

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Gode grunner til å bruke Spotify i undervisningen.

  1. Helt enig i at spotify er glimrende å bruke i undervisningen!
    Har mange ganger lyttet på musikk i klasserommet og så kommet på at

    “Den låten hadde vært ypperlig å spille nå!”

    Med spotify på iphonen er akkurat den låten bare et tastetrykk unna! 🙂

    Håper bare det kan bli litt bedre økonomiske betingelser tilbake til artistene på sikt…

  2. PerA says:

    Artistenes utbytte er nok avhengig av flere betalende abonnenter. Men de triplet jo utbetaling av utbyttet i fjor, så det blir spennende å se.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s