Facebook i kulturskolen – verdt et forsøk.

(Opprinnelig skrevet 20.11.2010)

Ca. en måned ut i skoleåret søkte jeg opp alle elevene mine på Facebook. Det viste seg at nesten 3/4 av elevene har en Facebook-profil, og de fleste av dem er relativt aktive. Dette måtte utforskes nøyere. Føler jeg må presisere at jeg ikke vil oppfordre elevene mine til å sitte på Facebook hele dagen – men når de først er foran datamaskinen, så blir de fort sittende.

Hva?
Samle og organisere alle elevene mine på Facebook.

Hvordan?
Samle alle elevene som har Facebook-profil
i en gruppe. Har en egen venneprofil som jeg bruker på alle elevene som legger meg til som venn, slik at jeg fremdeles har kontroll over lærer/elev-forholdet. Deler filer ved å linke til filer i den åpne mappen i min Dropbox, og musikk gjennom å dele en egen Spotify-spilleliste. Tabulatur legges ut i PDF-format, sammen med Power Tab-format, da programvare for å lese filene er gratis.
Kommunikasjon foregår i hovedsak på veggen til Facebook-gruppa og gjennom Facebooks IM-tjeneste.

Hvorfor?
Organiseringen av undervisningstiden min (22,5 minutt pr elev) gir meg store utfordringer med tanke på tilrettelegging, motivering og kommunikasjon. Grunntanken bak prosjektet er å legge til rette for egenøving og kommunikasjon ved å gjøre øvelser, backingtracks, tabulatur, musikk og meg selv tilgjengelig.

Resultater så langt:
De eldste elevene har utvilsomt hatt mest nytte av prosjektet. De spiller skalaer og improviserer, og får nok mye ut av å finne igjen backingtracks og øvelser i gruppa. De yngre elevene har nok ikke fått like mye ut av alt, men jeg har med stort hell lagt ut tabulatur og musikk som elever har fått i lekse (nå gjør det ingenting om de mister arkene med akkorder/tabulatur/noter). Enkelte elever har omfavnet tabulatur på internett, og pløyer igjennom flere rockesanger i uka.

Nå nærmer deg seg julekonserter, og jeg har sendt digitale kopier av tabulatur/akkorder til de involverte elevene, og jeg har også planer om å spille inn lydeksempler for å kunne støtte opp under hjemmeøvingene. Flere elever abonnerer på Spotify-lista med alle sangene jeg bruker i undervisningen.

Men den mest merkbare effekten av Facebookfiseringen av kulturskoleundervisnignen min er med tanke på fravær og timeorganisering. Elevene melder selv fra på Facebook når de ikke kan komme av forskjellige årsaker, noe som gjør arbeidet med fraværsføring lettere.

Utfordringer videre:
– Fange opp de yngre elevene når de blir mer aktive på Facebook.
– Tilpasse meg Facebooks nye meldingssystem når det kommer.
– Få elevene til å engasjere seg mer i gruppas liv på Facebook (deling av linker, videoer, etc).

Har DU erfaring med Facebook og andre sosiale medier i musikkundervisning?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Facebook i kulturskolen – verdt et forsøk.

  1. Veldig interessant hvordan man kan integrere slike digitale kommunikasjonsverktøy i undervisningen! Likte spesielt det med å linke til åpne mapper i dropbox!
    Men… hvordan lager du en “åpen” mappe i dropbox? Må du ikke invitere medlemmer og dele en mappe? Kan du ha en åpen mappe som alle får tilgang til om de kjenner linken?

    Vidar

    • PerA says:

      Man kan velge mellom å invitere enkeltpersoner til en enkelt mappe. Jeg har den løsningen med forskjellige band for å dele noter, låtskisser, opptak, etc.

      Men jeg har en stor “Public”-mappe, med undermapper, som gjør at jeg kan linke direkte til hver enkelt fil. Ting som øvelser, teoriark, etc., legger jeg i zip-filer, for så å linke direkte til den.

      – PA

  2. Pingback: Lærersnakk: Repertoar. | Store Forventninger

Leave a Reply

